روش های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

کسب رتبه بالا در نتایج گوگل به معنای شانس بیشتر برای جذب مخاطب و ترافیک ارگانیک است؛ اما تولید محتوا برای صفحه اول گوگل کار راحتی نیست و رقابت زیادی در آن جریان دارد. در این مطلب روش های قرار گرفتن صفحه و محتوای شما در صفحه اول گوگل را معرفی می کنیم.

تکنیک های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟


قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به هیچ وجه کار راحتی نیست. به خصوص اگر سایت و محتوای تولیدی شما در زمینه ای باشد که سایت ها و محتواهای مشابه آن در اینترنت فراوان هستند. رقابت برای کسب رتبه بالا در نتایج گوگل به شدت داغ و نزدیک است و کوچک ترین غفلت باعث می شود قافیه را به رقیبان خود ببازید. یکی از مهم ترین روش های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل پیروی از اصول سئو و بهینه سازی وب سایت  است. بدون رعایت سئو، غیر ممکن است که بتوانید در بین نتایج اولیه و یا حتی صفحات اولیه گوگل قرار بگیرید؛ اما سئو همه چیز نیست.

گاهی حتی با رعایت تمام موارد و اصول سئو، ممکن است مطالب شما آن قدر که انتظار دارید دیده نشوند. در این مطلب به همین موضوع می پردازیم که به غیر از سئو، چه مواردی را باید در تولید محتوا برای صفحه اول گوگل در نظر بگیریم تا نرخ تبدیل سایت را بهبود دهیم.

بررسی میانگین نرخ کلیک

1- میانگین ctr سایت های رقیب را ارزیابی کنید


قبل از شروع کار تولید محتوا برای صفحه اول گوگل، خوب است نگاهی به سایت های مشابه و رقیب بیندازید تا ببینید وضعیت آن ها در جلب مخاطب به چه شکل است.

برای درک بهتر موضوع به تصویر زیر توجه کنید:

نمودار نرخ ctr برای صنعت های مختلف در اینترنت

این نمودار نرخ ctr برای صنعت های مختلف در اینترنت را نشان می دهد. همانطور که می بینید، بیشترین سرچ و کلیک مربوط به سایت های دوست یابی و کمترین نرخ کلیک و سرچ مربوط به سایت های خدمات صنعتی و قضایی می شود. شناختن بازار هدف باعث می شود تا اهداف واقع بینانه ای ترسیم کنید و از همه ظرفیت های موجود در زمینه فعالیت خود استفاده نمایید.

2- سرعت سایتتان را بهبود دهید


اگر می خواهید نرخ خروج از سایتتان کم شود و کاربران سایتتتان را ترک نکنند و مدت زمان بیشتری در سایتتان بمانند از سرعت سایت غافل نشوید. اگر کاربران با یک سایت کند مواجه شوند سایت را ترک می کنند یا در صورت مشاهده لینک صفحات شما بر روی لینک کلیک نمی کنند با استفاده از ابزارهای تست سرعت، سرعت سایتتان را بررسی کنید و در صورت نیاز با افزونه های افزایش سرعت  سرعت سایتتان را افزایش دهید.

3- به دنبال پاسخ به سوالات کاربران باشید


یادتان باشد هدف شما رفع نیاز کاربران است آنچه که باید در تولید محتوا برای صفحه اول گوگل روی آن تمرکز کنید، پاسخ دادن به سوالات است. تقریبا همه سرچ ها در دل خود یک سوال دارند و کاربر با سرچ کردن در گوگل به دنبال پاسخ آن سوال است. موتورهای جست و جو مانند گوگل نیز طوری طراحی شده اند تا بتوانند بهترین پاسخ به یک سوال را پیدا کنند.

فرقی ندارد که مطلب شما ۵۰۰ کلمه یا ۳۰۰۰ هزار کلمه است تا زمانی که بتوانید به سوالات کاربران پاسخ درست و ساده بدهید شانس دیده شدن در صفحه اول گوگل را خواهید داشت. حتی اگر محتوایی که تولید می کنید صرفا یک محتوای توصیفی است، سعی کنید تا جایی که ممکن است آن را به یک پاسخ برای سوال کاربران احتمالی تبدیل کنید تا شانس بیشتری برای دیده شدن در گوگل داشته باشد.

تولید محتوا برای صفحه اول گوگل

4- جملات ساده و کوتاه بنویسید


اکثر کاربران اینترنت حوصله خواندن جملات طولانی با کلمات سنگین و دشوار را ندارند. تا جایی که ممکن است جملات را کوتاه، ساده و خلاصه نگه دارید. به طور میانگین برای هر جمله ۴۰ کلمه را در نظر داشته باشید و سعی کنید از این تعداد فراتر نروید.

یکی دیگر از روش های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، این است که تمرکز خود را روی استفاده از اسامی و افعال در جملات بگذارید. استفاده از قید و صفت در محتوای اینترنتی چندان برای کاربران خوشایند نیست و نظر آن ها را جلب نمی کند. با رعایت همین نکات ساده، خواهید دید که کاربران بیشتری مطالب شما را می خوانند و حتی آن را به اشتراک می گذارند.

5- جملات مجهول و منفعل ننویسید


یکی دیگر از روش های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل که به شما در کوتاه و مختصر نوشتن جملات نیز کمک می کند، استفاده از جملات صریح و محکم است؛ مثلا به جای آن که بنویسید «این محصول از طریق وب سایت ما قابل سفارش دادن است» می توانید بنویسید «می توانید این محصول را از سایت ما بخرید». استفاده از این گونه جملات جذابیت بیشتری برای بازدیدکننده دارد و باعث می شود محتوا روح داشته باشد.

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟

6- در توصیف جزئیات کم کاری نکنید


این موضوع که باید از جملات ساده و کوتاه استفاده کنید، به آن معنا نیست که باید از اهمیت و توصیف جزئیات غافل شوید. به خصوص برای محتوا هایی که قرار است به فروش یک محصول یا خدمات ختم شوند، ارائه توصیف دقیق و با جزئیات نکته کلیدی در کسب رتبه بالا در نتایج گوگل است. به عنوان مثال به این دو جمله توجه کنید:

  • این یک پایه دوربین عالی و سبک وزن است. ماندگاری این پایه دوربین بسیار بالا است.
  • این پایه دوربین از جنس آلومینیوم سبک وزن ساخته شده و فقط ۴۵۰ گرم وزن دارد تا حمل آن آسان باشد. آلومینیوم مرغوب به کار رفته در این پایه دوربین باعث شده تا مقاومت آن در برابر ضربه و فشار افزایش یابد.

اگرچه جملات مثال اول ساده تر و کوتاه تر هستند، اما اطلاعات زیادی را در اختیار مخاطب قرار نمی دهند؛ اما جملات مثال دوم به راحتی می توانند یک مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنند.

تاثیر نوشتن جزئیات در کسب رتبه بالا در نتایج گوگل

7- تاثیر لینک دهی داخلی و خارجی در کسب رتبه بالا در نتایج گوگل


اگر با سئو آشنایی داشته باشید، حتما از اهمیت لینک دهی خارجی و داخلی آگاه هستید. در تولید محتوا برای صفحه اول گوگل نیز لینک دهی از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که می دانید، لینک دهی داخلی یعنی لینک کردن قسمتی از محتوا به دیگر مطالب همان سایت. لینک دهی خارجی نیز یعنی لینک کردن بخشی از محتوا، به سایت های دیگر. مزیت استفاده از لینک دهی داخلی این است که به شکل گیری نقشه سایت یا همان sitemap نیز کمک می کند. هرچقدر این نقشه سازمان یافته تر باشد، گوگل مطالب شما را ارزشمندتر شناسایی می کند و رتبه بالاتری به آن می دهد.

8- محتوای قابل جست و جو بسازید


اگر نگوییم همه ما، حداقل بسیاری از ما وقتی به یک سایت رجوع می کنیم نمی خواهیم تمام نوشته آن را بخوانیم. اکثرا فقط به دنبال یک جواب کوتاه برای پرسش خود هستیم و اگر خیلی زود آن را پیدا نکنیم به سراغ یک سایت دیگر می رویم. به همین جهت استفاده از تیتر یا همان Heading مناسب حتی شاید از متن محتوا هم مهم تر باشد. سعی کنید تا جایی که ممکن است قسمت های مختلف محتوای خود را دسته بندی کنید و برای آن ها تیتر های مرتبط انتخاب کنید و اصول نوشتن را رعایت کنید.

برای انجام این کار به شکل موثر، کاربری را تصور کنید که می خواهد در عرض کمتر از یک دقیقه پاسخ یک پرسش جزئی را در سایت شما پیدا کند. آیا او می تواند با یک نگاه سرسری تیتر مورد نظر خود را در محتوای شما ببیند؟ محتوا را طوری ساختار بندی کنید که پاسخ به این سوال مثبت باشد.

9- از عکس و متن جایگزین استفاده کنید


آخرین مورد از روش های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل که در این مطلب به آن می پردازیم، استفاده از مدیا و تصاویر مرتبط با محتوا است. هنگام استفاده از عکس و تصاویر،‌ فراموش نکنید که برای هر عکس متن جایگزین یا همان alt text منحصر به فرد نیز بنویسید. متن جایگزین باعث می شود تا تصاویر سایت شما شانس بیشتری برای دیده شدن در سرچ تصویری گوگل داشته باشند و محتوای شما کلیک بیشتری دریافت کند. نتیجه کلیک و بازدید بیشتر نیز بهبود رتبه در نتایج سرچ گوگل خواهد بود.

استفاده از عکس و متن جایگزین

choosearea

10- محتوای خود را ویرایش کنید


تولید محتوا برای صفحه اول گوگل کار راحتی نیست و همیشه چیز جدیدی برای یاد گرفتن وجود دارد. به همین دلیل اگر شما هم هنوز در حال یاد گرفتن روش های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل هستید، به خاطر داشته باشید که بعدا به مطالب و محتواهای قدیمی خود سر بزنید و آن ها را ویرایش کنید. بسیاری از محتوا ها تاریخ انقضا ندارند و همیشه می توانند پاسخی برای یک سوال پرتکرار باشند، به این نوع از محتوا، محتوای سبز گفته می شود. این دست از محتوا ها را در سایت خود شناسایی کنید و با استفاده از روش های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل که اخیرا فرا گرفته اید، آن ها را به روز کنید.

 

سعی کنید همه مواردی را که برای  اشاره شد را با هم رعایت کنید و به رعایت یک فاکتور بسنده نکنید. یادتان باشد که برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل نیاز به زمان است بنابراین در این مسیر صبور باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *